Parasta
tv:tä vähään aikaan on The Affair. Sarja kertoo sinällään
tuiki tavallisen tarinan sivusuhteesta. Mutta voi pojat, miten
mielenkiintoisesti ja raikkaalla tavalla. Katsojaa pyöritetään
sellaisella vauhdilla, että enpä muista vastaavaa. Juuri kun
katsoja luulee ymmärtävänsä mistä kaikessa on kyse, häneltä
vedetään matto jalkojen alta.
Sarjan
salaisuus piilee useissa katsojaa koukuttavissa keinoissa. Keinot
tuttuja muistakin sarjoista, mutta niiden käyttö viedään astetta
pidemmälle.
Dominic Cooper, Maura Tierney, Joshua Jackson ja Ruth Wilson näyttelevät vakuuttavasti. |
Useat eri näkökulmat
Ensimmäisellä
kaudella asioiden kulkua tarkastellaan vuorotellen nelilapsisen
perheenisän, Noahin tai hänen rakastajattarensa Alisonin silmin.
Sarjan
toisella kaudella saadaan lisää näkökulmia. Juuri kun katsoja on
samastunut pääpariin, tapahtumia aletaan tarkastella jätettyjen
puolisoiden silmin. Helen ja Cole muuttuvat sivuhenkilöistä
toisiksi päähenkilöiksi, lihaksi ja vereksi.
E.M.
Forster on tyypitellyt tarinoiden henkilöhahmot ohuiksi ja
täyteläiksi. Ohut hahmo on sivuhahmo, joka rakentuu yhden
ominaisuuden varaan ja eikä kehity tarinan edetessä. Täyteläinen
hahmo taas monitasoinen ja kehittyvä. Puolisoista tulee sarjan
edetessä täyteläisiä, kiinnostavia hahmoja, joilla on muitakin
ominaisuuksia kuin toimia jätettynä puolisona.
Näiden
neljän kertojan lisäksi tarjolla on vielä kaikkitietävä kertoja,
joka kertoo mitä tapahtuu kulissien takana, poliisin ja asianajajan
huoneissa, kaikkien neljän päähenkilön näkemättömissä.
Sarjan kakkoskauden voi nähdä jo nyt amerikkalaisilta nettisivustoilta. |
Epäluotettavat kertojat
Yleensä
katsoja samastuu kertojaan ja haluaa uskoa näkemäänsä: hän pitää
päähenkilön kerrontaa luotettavana ja totuudellisena. Kun
ensimmäisen jaksossa Noahin ja Alisonin tapaaminen on esitetty
Noahin näkökulmasta, uskomme asioiden menneen juuri niin. Heti
perään sama asia kerrotaan Alisonin näkökulmasta. Vaikka tarina
toisen kerran kerrottuna on pääpiirteissään samanlainen, se
näyttää erilaiselta. Eleet, ilmeet, jopa vaatetus on erilainen.
Kuka flirttaili? Kuka oli aloitteentekijä?
Sarjassa
hyödynnetään siis tyypillistä kertomuksellista tehokeinoa,
epäluotettavaa kertojaa, mutta tässä tapauksessa epäluotettavia
kertojia on kaksi.
Myöhemmin
hämmentäminen jatkuu. Kohtaus, jossa Alisonin ex-mies heiluttelee
asetta, esitetään kahteen kertaan. Ensin Noahin kertomana, sitten
Alisonin. Tarinankulku on erilainen. Katsoja on hämmästynyt, kunnes
muistaa, että sarjan alussa kuultiin kuulustelu, jossa Noahia
pyydetään kertomaan, miten koko sotku sai alkunsa. Sekä Noahilla
että Alisonilla on siis syynsä kertoa tapahtumat omalla tavallaan.
Useat aikatasot
Koko
tarina kerrotaan takaumana. Takauman lisäksi liikutaan
määrittelemättömässä tulevaisuudessa ainakin kahdessa eri
ajassa. Sarjan tapahtumat kulkevat siis epätahtisesti, kuten
Shlomit Rimmon-Kennan kuvaa tarinaa, joka ei kulje lineaarisesti.
Juuri tarina on ottamassa uuden askeleen kohti arvoituksen (mitä
tapahtui, miksi Noahia kuulustellaan) ratkaisua, tarinaan tulee viive
ottamalla käyttöön toisen henkilön näkökulma samaan
tapahtumaan.
Katsoja
halua tietää, miten kaikki tapahtui. Katsominen muuttuu yritykseksi
ratkaista arvoitus. Kertomisen koko dynamiikkaa perustuu samaan kuin
Wolfgang Iser kuvailee:
”Aina
kun tarinan juoni keskeytyy ja meidät viedään odottamattomiin
suuntiin, meillä on tilaisuus näyttää, miten me itse osaamme
luoda yhteyksiä”
Ensimmäinen kausi näytettiin Avalla kesällä 2015. Toinen kausi on ensimmäistäkin huikeampi. Käsikirjoittajat Sarah Treem ja Hagai Levi ovat osuneet kultasuoneen.
Toisen kauden voi katsoa vaikka amerikkalaisilta nettisivustoilta, jos ei malta odottaa sen ilmestymistä Suomen televisioon. Esimerkiksi sivustolta Watch series online.
Lähde: Shlomith Rimmon-Kenan: Kertomuksen poetiikka
Kommentit
Lähetä kommentti